گل ، گیاهان زینتی ، باغبانی

بابونه

يكشنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۴۱ ق.ظ

بابونه یکی از گیاهان شناخته شده توسط انسان و یکی از پرمصرف¬ترین گیاهان دارویی در اروپا، خاورمیانه، آمریکای شمالی، استرالیا و کشورهای آفریقایی است که عمدتاً به منظور استفاده از اسانس آبی رنگ آن کشت می شود و با توجه به کاربرد روز افزون آن در صنایع داروسازی، آرایشی و بهداشتی، عطر سازی و تهیه چاشنی¬های غذایی از اهمیت بسیاری برخوردار است. کشت این گیاه از مقیاس وسیع از 20 سال پیش در کشور آلمان غربی آغاز شد و در حال حاضر مصرف سالانه بابونه در جهان پیش از 4 هزار تن گل خشک است که عمدتاً توسط کشورهای مجارستان، روسیه، آرژانتین، آلمان چک، اسلواکی، فنلاند، مصر و اخیراً هند تامین می¬شود.

ساقه این گیاه مستقیم، نرم و بسیار منشعب است. ارتفاع بوته به 60 سانتیمتر می رسد.گلهای بابونه آلمانی سفید و کاپیتول وسط آن زرد رنگ است. یک راه تشخیص آن از Anthemis arvensis این است که در این گیاه نهنج بدون پوسته است. گلها در اواسط تابستان ظاهر شده و بوی مشخصی دارند. میوه اش فندقه ای خاکستری رنگ به طول 1 تا 1.5 میلیمتر است و وزن هزار دانه آن 0.02 تا 0.03 گرم است. برگهای بابونه متناوب و چند قسمتی است.یکی از اجزای اصلی در این گیاه بیسابولول ترپن است. ترکیبات دیگر این گیاه عبارتند از : فارنزن، کامازولن، فلاونوئیدها و کومارین. این گیاه به انواع خاکها مقاوم است ولی بهترین رشد را در خاکهای ماسه ای، با زهکش مناسب و pH برابر با 7 تا 7.5 دارد. بابونه آلمانی به نور کامل آفتاب نیاز دارد. بابونه به شوری مقاوم است ولی نمی¬تواند به عنوان یک گیاه نمک درست تلقی شود زیرا در غیاب نمک¬های سدیم به خوبی رشد می¬کند.

بابونه آلمانی را می توان با استفاده از کشت بذر در بهار تکثیر کرد. جوانه زنی این گیاه کند بوده و در طی سه هفته انجام می شود. بعد از جوانه زنی و رشد اولیه، رشد بعدی آن سریع خواهد شد.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۰۶
نسترن سعادت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی