گل ، گیاهان زینتی ، باغبانی

اوکالیپتوس

جمعه, ۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۳۱ ق.ظ

اکالیپتوس گیاهی همیشه‌سبز است. پوسته تنه اغلب به صورت نوارهای بلندی از درخت جدا می شود. برگهای جوان پهن بوده و به صورت متقابل بر روی ساقه ای با مقطع مربعی شکل قرار می گیرند. برگهای نابالغ دایره شکل و براق است درحالیکه برگهای بالغ باریک، کشیده و سبز تیره هستند. برگهای بالغ به صورت متناوب بر روی ساقه های بالغ که مقطع دایره ای شکل دارند، قرار می گیرند. جوانه گل در اکالیپتوس هرمی شکل، با برجستگی هایی در کنار که نشاندهنده کاسبرگها و به صورت تکی است. گلها در کنار برگها ظاهر می شوند. گلها کرمی رنگ بوده و شهد زیادی تولید می کنند. زنبورهایی که از اکالیپتوس تغذیه می کنند عسلهایی تولید می کنند که عطر غلیظ و مشخصی دارد. میوه ها چوبی و سخت و دارای دانه های متعددی است. اکالیپتوس ریشه اصلی ندارد و ریشه آن از نوع افشان است و می تواند تا عمق زیادی در خاک رشد کند. مهمترین ترکیب موجود در اسانس اکالیپتوس سینئول یا یوکالیپتول است. مهمترین ترکیبات موجود در پوست تنه اکالیپتوس quinic، dihydroxyphenylacetic، caffeic acids است.

این گیاه آللوپاتی داشته و از رشد سایر گیاهان در اطراف خود جلوگیری می کند.

این گیاه مکانهای آفتابی را ترجیح می دهد. بهترین رشد را در خاکهای حاصلخیز و مرطوب دارد ولی به خاکهای فقیر و خشک نیز مقاوم است. به طور کلی اکالیپتوس به عنوان گیاهی مقاوم به خشکی شناخته می شود. این گیاه تحمل سرمازدگی و بادهای خشک را ندارد. در مکانهایی که باید شدید است باید از پوششهایی استفاده شود. در دماهای کمتر از 5- درجه آسیب می بیند.

از مهمترین آفات اکالیپتوس می توان به این موارد اشاره کرد: مورچه ها که باعث آسیب به برگها و حتی مرگ گیاه می شوند، شپشک(Gonipterus scutellatus)، Ericoccus coriaceus( به برگها آسیب می زند) و پروانه Phoracantha semipunctata. از بیماری های مهم اکالیپتوس بیماری مرگ گیاهچه با منشا قارچی است.

بذر این گیاه را در اسفند و فروردین در مکانی آفتابی در گلخانه می کارند. گاهی بذرها برای جوانه زنی بهتر به 6 تا 8 هفته سرمادهی در دمای 2 درجه سانتیگراد نیاز دارند. وقتی دومین برگ در اوایل تابستان ظاهر شد می توان گیاهان را جابجا کرد. جابجایی این گیاه دیرتر از این زمان می تواند باعث آسیب به آن شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۰۴
نسترن سعادت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی