گل ، گیاهان زینتی ، باغبانی

اسفرزه

سه شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۰۸:۲۰ ب.ظ

هند بیشترین میزان تولید و صادرات اسفرزه در جهان را داراست. ایالات متحده آمریکا بزرگترین وارد کننده اسفرزه است. از اسفرزه برای غلیظ کردن دسرهایی مانند بستنی ها هم استفاده می شود. چسبناکی موسیلاژ اسفرزه در دمای 20 تا 50 درجه سانتی گراد، pH 2 تا 10 و در حضور نمک تغییر نمی کند. این خواص فیزیکی به علاوه داشتن مقادیر بالایی از فیبر منجر به استفاده بیشتر اسفرزه در صنایع غذایی می شود.

این گیاه علفی و یکساله، بدون ساقه یا دارای ساقه‌های کوتاه و برگهای باریک، دراز و نوک تیز با سه رگبرگ سراسری در جهت طول برگ، گلهای کوچک آن به صورت سنبله‌های استوانه‌ای یا تقریباً مدور به طول ۵/۱ تا ۳ سانتی متر در راس دمگل ظاهر می‌شوند و دانه‌هایی به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد هستند. ارتفاع این گیاه به ۱۰ تا ۳۵ سانتی متر می‌رسد. میوه این گیاه پوشینه، شکوفا، دو خانه و محتوی معمولاً یک دانه کوچک، لغزنده و به رنگ قهوه‌ای در هر خانه‌است . این گیاه به حالت خودرو روی چمن‌های خشک، چراگاه‌ها، مزارع رها شده، علف زارها، کنار راه‌ها و جویبارها و بیابان‌های بایر دیده می‌شود.

در زمان رسیدن گلها برگهای پایینی خشک شده و می افتد. برگهای بالایی در این زمان زرد می شوند. بذرهای برداشت شده باید خشک شده به طوریکه میزان رطوبت به زیر 12% برسد.

اسفرزه به آب و هوای خشک و خنک نیاز دارد. در طول فصل رشد میانگین دما باید بین 30-15 درجه باشد و میزان رطوبت نباید بالا باشد. مهمترین نیاز این گیاه نور کافی آفتاب است. دمای بالای شب و آسمان ابری و مرطوب روز تاثیر منفی زیادی بر محصول می گذارد. این گیاه به خاک سبک، زهکش مناسب و ماسه ای لومی نیاز دارد. نیاز این گیاه به مواد غذایی کم است. آزمایشات نشان داده است که اضافه کردن 22 کیلوگرم در هکتار کود نیتروژنه باعث افزایش عملکرد می شود. Ph مناسب خاک برای اسفرزه 7.2 و 7.9 است. وزن هزار دانه اسفرزه 2 گرم است. در بهترین شرایط رشد که میزان رطوبت کافی و دمای 10 تا 20 درجه است، 30% بذرها در مدت 5 تا 8 روز جوانه می زنند. بذرها خفتگی دارند که با سرمادهی و یا قرار دادن در معرض هوای گرم خشک یا مرطوب، اتیلن یا اکسید کربن می توان آن را رفع کرد. گیاهچه های تازه روئیده شده بسیار حساسند. کنترل علفهای هرز بسیار مهم است چرا که اسفرزه توان رقابتی کمی با علفهای هرز دارد.

از بیماری های اسفرزه می توان به پوسیدگی نرم و Fusarium oxyspirum اشاره کرد. کرم حشره های سفید و شته ها نیز از آفات مهم اسفرزه اند.

تکثیر این گیاه از طریق کاشت بذر در بهار در خزانه و انتقال آنها به زمین در اواسط تابستان است. یکی از خطرات اسفرزه در این است که اگر با آب کم مصرف شود می تواند در بدن متورم شده و ایجاد توده کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۲۴
نسترن سعادت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی