گل ، گیاهان زینتی ، باغبانی

قارچ کرم صدپا

سه شنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۵۰ ق.ظ

جنس کودیسپس (Cordyceps) یکی از قارچ های آسکومیست بوده که شامل حدود 400 گونه می باشد. همه ی گونه های این جنس، پارازیت داخلی هستند. که اغلب آنها پارازیت (انگل) روی حشرات و برخی نیز پارازیت روی قارچ های دیگر می باشند.

چندین گونه از این جنس به عنوان قارچ های دارویی در طب کشورهای مختلف مانند چین، مورد استفاده قرار می گیرند.

گونه های این جنس بسیار فراوان بوده و بیشتر در نواحی معتدل و مرطوب و یا جنگلی و گرمسیری یافت می شوند.

تاکنون بهترین گونه ی شناخته شده از این جنس، Cordyceps sinensis (قارچ کرم صدپا) می باشد. نام علمی آن از کلمات Cord (Club) به معنی "چماق"، ceps (head) به معنی "سر" و sinenesis (China) به معنی "چینی" گرفته شده که به طور کلی "قارچ سر چاقی چینی" گفته می شود که به شکل ظاهری این قارچ اشاره دارد.

قارچ کرم صدپا یکی از گونه های Cordyceps بوده که به صورت خودرو می روید. این قارچ تیره رنگ بوده و اولین بار در ارتفاعات فلات تبت در چین یافت شد که پارازیت حشره ی کرم صدپا بود.

در فصل پاییز، میسلیوم های قارچ این حشرات را آلوده کرده و سپس آن را در اوایل تابستان سال بعد می کشند. و سپس اسپورهای خود را برای تولید اندام میوه دهنده رها می سازند.

نوع خودروی این قارچ کمیاب و گران است.

این قارچ از نظر مورفولوژی از دو بخش تشکیل شده است، یک بخش اسکلروتیوم داخلی قارچ (کاترپیلار = کرم صدپا) است و بخش دیگر آن استروما است. استروما بخش بالایی قارچ بوده و به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه است. اما در صورت گوشتی و تازه بودن به رنگ زرد نیز دیده می شود. این بخش طویل تر از ماترپیلار بوده و معمولاً 4 تا 10 سانتیمتر طول دارد. و به صورت منفرد از سر لاروها رشد می کند و چماقی شکل، کشیده یا دوکی مانند است. همچنین دارای ساقه ی کوتاه و مشخصی است. ساقه بلند و باریک، بدون کرک و شیاردار یا برجسته می باشد. 

کیسه ی اسپور استوانه ای یا باریک در هر دو انتها است و ممکن است صاف یا دارای انحنا باشد. که می تواند 2 تا 4 اسپور داشته باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۰۳
نسترن سعادت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی