گل ، گیاهان زینتی ، باغبانی

لیمو ترش شیرازی

چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۳۱ ب.ظ

"لیمو ایرانی" یا "لیمو ترش شیرازی" یکی از گیاهان خانواده سداب و جنس مرکبات می باشد. این گیاه یک هیبرید بین گونه های Citrus aurantifolia و Citrus limon یا C. medica است.

اگرچه گونه های مختلفی از جنس سیتروس وجود دارد که به عنوان لیمو شناخته می شود ولی گونه ی C. latifolia یکی از گونه هایی است که برای مصارف تجاری کشت گردیده و یکی از پرفروش ترین گونه های لیمو است.


خصوصیات گیاهشناسی:

گیاه لیمو ایرانی به صورت درختی در اندازه های متوسط است. میوه ی این درخت دارای عطر بسیار قوی و نافذی است. میوه ی این گیاه حدود شش سانتیمتر قطر داشته و دارای انتهای کمی نوکدار می باشد. این میوه ها معمولاً زمانی که هنوز سبز هستند به فروش می رسند. اگرچه میوه های زرد هم که کاملاً رسیده اند نیز به مصرف می رسند. همچنین به مقدار زیادی خشک شده و در غذاهای ایرانی مورد استفاده قرار می گیرند. این میوه ها دارای پوستی ضخیمتر و کلفت تر ولی عطری ضعیف تر از میوه ی لیمو عمانی (C. aurantifolia) است. میوه های بزرگتر و فاقد بذر و سخت تر از این گیاه از نظر اقتصادی ارزش بیشتری دارند.

برگ های این درخت به صورت تخم مرغی شکل با حاشیه ای یکپارچه و به رنگ سبز است. آرایش برگ ها نیز به صورت متناوب می باشد.

گل ها به رنگ سفید و کمی ارغوانی بوده که گرده ی زنده ندارند. زمان گلدهی در اواخر بهار تا اواخر تابستان است.


شرایط محیط رشد:

درخت لیمو ایرانی درختی همیشه سبز است که در نواحی گرمسیری و کمی مرطوب رشد می کند.

این گیاهان دماهای کمتر از 20 درجه فارنهایت را تحمل نمی کنند. و در گلخانه های سرد با دمای حداقل 35 درجه فارنهایت (2 درجه سانتیگراد) می توانند رشد کنند. در این گلخانه ها، در طول روز، دما بین 41 تا 50 درجه فارنهایت (5 تا 10 درجه سانتیگراد) بوده و در شب حدود 36 درجه فارنهایت (2 درجه سانتیگراد) باید باشد.

این درختان به آبیاری منظم نیاز دارند اما باید دقت کرد که خاک از زهکش مناسبی نیز برخوردار باشد.

همچنین به کوددهی مناسب به ویژه کودهای ازته نیاز دارند. یک سوم کودهای ازته در اواخر زمستان، یک سوم در ژانویه و یک سوم نیز در ماه آگست به خاک اضافه می گردد.


تکثیر:

تکثیر این گیاه از طریق کشت بذرها (در فصل بهار)، ریشه دار کردن قلمه های نیمه رسیده و بالغ ( در فصل تابستان) و از طریق پیوند زدن صورت می گیرد. 


مهاجرت به استرالیا

موسسه تداوم نسل سپید

اخذ ویزای استرالیا در کوتاهترین زمان ممکن

تداوم نسل سپید با سالها تجربه در زمینه ی مهاجرت از طریق ویزای اسکیل ورکر شما را در پروسه ی مهاجرت یاری می کند. هدف ما رضایت شما متقاضیان عزیز و اخذ ویزا برای شما در کوتاهترین زمان ممکن می باشد . ویزای اسکیل ورکر تمام سعی و تلاش خود را انجام خواهد داد تا موکلین در سریعترین زمان ممکن ویزایشان را دریافت و به هدف خود یعنی مهاجرت به استرالیا برای زندگی بهتر دست یابند . همین حالا می توانید با موسسه تداوم نسل سپبد تماس بگیرید و مشاوره کنید و با خیالی آسوده پرونده ی مها جرتی خود را به ما بسپارید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی