گل ، گیاهان زینتی ، باغبانی

گیلاس

جمعه, ۱۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۳:۱۸ ب.ظ

گیلاس بومی نواحی بین دریای خزر و دریای سیاه می باشد و به احتمال زیاد بذر آن در زمان های بسیار قدیم ، توسط پرندگان ، به نقاط مختلف آسیا و اروپا برده شده است .ایران با تولید ۲۲۵ هزار تن (۱۲درصد تولیددنیا) سومین تولید کننده گیلاس در جهان می‌باشد (بعد از ترکیه و آمریکا) یکی از قطب‌های عمده تولید گیلاس در ایران دشت کهریز ارومیه و شهرستان اشنویه ( پایتخت گیلاس ایران) میباشند.

خصوصیات ظاهری : 

درخت گیلاس بزرگ بوده و معمولا در برخی ارقام ارتفاع آن به 20 متر هم می رسد. برگهای گیلاس دارای دندانه های نا منظم و غده های قرمز رنگ در ناحیه دمبرگ می باشند. میوه آن دارای یک هسته بوده و سطح آن صاف می باشد. اکثر ارقام گیلاس دیپلوئید بوده و خودناسازگار هستند. برای تولید میوه نیاز به رقم گرده زا دارند. از ارقام گیلاس می توان به وان، بینگ، لامبرت و ویکتوریا اشاره کرد. درخت گیلاس بدون خار و دارای میوه ی گوشت‌ دار است. گیلاس میوه ی کوچک، گرد و ملین است که در هنگام چیدن به رنگ قرمز یا سیاه می‏ باشد و در واقع در طبیعت سه نوع گیلاس به رنگ‏ های قرمز، سیاه و زرد یافت می ‏شود.

شرایط محیط رشد: 

درختان جنس Prunusنسبت به تنش زهکشی ضعیف و به غرقآب شدن بسیار حساس هستند. ریشه گیلاس ، همانند سایر میوه های هسته دار به نسبت سطحی بوده به 5/1-1 متر خاک نیاز دارد . از نظر نیاز آبی برای نگهداری اندازه مناسب میوه وباردهی سالیانه اجتناب از تنش خشکی شدید مهم است و باید گفت که عدم زهکشی به گیلاس آسیب وارد می آورد . براى گیلاس، خاک‌هاى لومى - شنى برتری دارد. خاکهای با بافت سنگین به هیچ عنوان برای گیلاس مناسب نیست. این گیاه در مناطقی که زردالو و هلو به خاطر سرما رشد خوبی ندارند به خوبی رشد کرده و شایان ذکر است که در مناطقی که دارای تابستان های خنک و خشک هستند بهتر رشد می کند . بهترین بافت خاک برای کشت گیلاس رسی شنی با مقدار مناسب از مواد آلی و PH برابر 6 تا 7 است. گیلاس با 500 تا 1500 ساعت دمای کمتر از 7 درجه سانتیگراد از استراحت بیرون می آید .

نحوه تکثیر گیاه: 

افزایش درخت گیلاس به طور معمول از راه پیوند و گاهی به روش قلمه گیری و خوابندن انجام می شود . فاصله ردیف های کشت معمولا 6-5 متر است. فاصله روی ردیف بسته به پایه ونحوه هرس ممکن است کمتر از 3متر باشد. فاصله کشت در درختان گیلاس معمولا 6در6 یا 8 در8 می باشد.


بهترین سرویس اسباب کشی و باربری در تهران همراه با خدمات بسته بندی حرفه ای

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی