گل ، گیاهان زینتی ، باغبانی

گریپ فروت

جمعه, ۱۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۵۵ ب.ظ
گریپ فروت گیاهی هیبرید است و اولین بار که کشف شد به آن میوه ممنوعه (forbidden fruit ) گفته می شد. این گیاه حاصل تلاقی پرتقال C. × sinensis و C. grandis است. ایالات متحده آمریکا بزرگترین تولید کننده گریپ فروت در دنیاست. پس از آن چین و آفریقای جنوبی قرار دارند.
گریپ فروت گیاهی همیشه سبز است و ارتفاع آن به 6-5 مترمی رسد( ارتفاع 13 متر نیز در این گیاه گزارش شده است). برگهای گریپ فروت سبز براق و تیره، بلند و کشیده و نازک است. گلهای آن سفید و به صورت تکی دیده می شود. میوه های زرد- نارنجی بوده و به طور معمول شکلی مانند یک کره پهن شده دارد. گوشت داخل آن اسیدی و ترش- شیرین است. رنگ داخل گریپ فروت به رقم آن بستگی دارد و ممکن است سفید، صورتی و یا قرمز باشد( معمولا رقمهایی با گوشت قرمز شیرینتر هستند). گریپ فروت مرکاپتان یک ترپن دارای سولفور است و یکی از ترکیبات مهم در تعیین مزه و عطر گریپ فروت است.
ارقام معروف گریپ فروت عبارتند از: 
Duncan( سفید و دانه دار)، Marsh( بی دانه)، Foster( صورتی، دانه دار)، Thompson( صورتی، بدون دانه) و redblush( قرمز و بدون دانه).
مقاومت این گیاه به سرما کمتر از پرتقال است. گریپ فروت به روزهایی داغ و شبهایی گرم نیاز دارد. این گیاه تحمل خشکی را دارد ولی محصول آن کاهش می یابد. بهترین رشد را در خامهای لومی ماسه ای با زهکش مناسب و pHبین 6 تا 7 دارد. خاک باید عمیق باشد تا فضای کافی برای رشد ریشه ها وجود داشته باشد. گریپ فروت برای رشد مناسب به نور کامل آفتاب نیاز دارد.
بیماری های عمده گریپ فروت عبارتند از: شانکر که عامل آن Xanthomonas axonopodis است. گیاهانی که به شدت آلوده شده اند را باید از بین برد ودر غیر اینصورت جریان باد می تواند به کم شدن آن کمک کند. بیماری آفتاب سوختگی که عامل آن Spiroplasma citri است و باعث ایجاد لکه های سفت بر روی میوه می شود و عملکرد را کاهش می دهد. آنتراکنوز که در نتیجه آلودگی به Colletotrichum gloeosporioides ایجاد شده و سبب ریزش برگها، لکه های تیره روی میوه و برگها می شود. در این حالت باید از قارچها استفاده کرد. فیتوفترا از دیگر عوامل آلوده کننده گریپ فروت است که سبب سوختگی گلها و برگها شده و در نتیجه شرایط مرطوب و هوای خنک ایجاد می شود. از بیماری های رایج دیگر در گریپ فروت تریستزا است که باعث کاهش عملکرد و رشد، بوته ای شدن گیاه و تشکیل بریدگی هایی بر روی درخت می شود. علت این بیماری شته ها و یا استفاده از ابزارهای آلوده است. از آفات مهم گریپ فروت هم می توان به تریپسها اشاره کرد که از میوه ها تغذیه کرده و سبب زخم شدن میوه ها می شوند.
بهترین راه برای تکثیر گریپ فروت پیوند است. تکثیر این گیاه با بذر می تواند منجر به گیاهانی شود که شبیه گیاه مادری نباشد.
پایه هایی که معمولا برای پیوند گریپ فروت استفاده می شوند rough lemon و پرتقال است.
بهترین سرویس اسباب کشی و باربری در تهران همراه با خدمات بسته بندی حرفه ای

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی