گل ، گیاهان زینتی ، باغبانی

انگور فرنگی سیلان یا کیتمبیلا

چهارشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۴، ۰۲:۵۰ ق.ظ

گیاه "انگور فرنگی سیلان" یا "کیتمبیلا" یکی از گیاهان جنس Dovyalis و خانواده بید می باشد. این گیاه بومی سریلانکا و جنوب هند است. به دلیل تولید میوه های خوراکی کشت می گردد. امروزه در برخی موارد نیز برای تهیه ی آبمیوه کشت می شود.


خصوصیات گیاهشناسی:

این گیاه معمولاً به صورت درختی یا درختچه ای بوده که تا حدود 6 متر ارتفاع رشد می کند و دارای خارهای تیزی به طول 3 تا 6 سانتیمتر روی ساقه و در مجاورت برگ ها است.

برگ ها دارای آرایش متناوب، ساده، دارای پهنکی نیزه ای شکل، به طول 5 تا 10 سانتیمتر و عرض 1 تا 3 سانتیمتر و با حاشیه ای یکپارچه یا دندانه دار می باشند.

گل ها بسیار کوچک و نامشخص، به صورت منفرد یا خوشه ای و بدون گلبرگ هستند. این گیاهان دوپایه بوده و گل های نر و ماده به صورت جدا از هم روی گیاهان متفاوتی قرار دارند. اگرچه تعدادی از گل های ماده نیز از طریق پارتنوژنیک (بدون گرده اشفانی) تولید میوه می کنند.

میوه های این گیاه خوراکی؛ دارای پالپی به رنگ ارغوانی تیره و پوستی مخملی؛ کروی شکل؛ سته ای؛ به قطر 2 تا 3 سانتیمتر؛ بسیار آبدار؛ با طعمی ترش و اسیدی و دارای چندین عدد بذر می باشند. طعم و مزه ی این میوه ها مشابه طعم انگور فرنگی است. به همین دلیل به آن انگور فرنگی سیلانی نیز گفته می شود. این میوه ها اغلب به صورت تازه یا در مرباها مورد استفاده قرار می گیرند. 

کولتیوارهای بی خار این گونه ی گیاهی نیز از طریق مهندسی ژنتیکی پرورانده شده که به دلیل بی خار بودن، برداشت میوه ها را آسان می کند و همچنین میوه های بزرگتری نیز تولید می کند.

شرایط محیط رشد:

رشد این درخت در شرایط ایده آل، بسیار سریع خواهد بود.

در فیلیپین، از سطح دریا تا ارتفاعات 800 متر بالاتر از سطح دریا دیده می شود. در مالایا، از نزدیک سطح دریا تا ارتفاعات 1200 متر بالاتر از سطح دریا نیز می روید.

نسبت به خاک های خشک و نیز خاک های مرطوب مقاوم است. اگرچه رطوبت زیاد در طول دوره ی میوه دهی ضروری است و به بهبود کیفیت و کمیت میوه ها کمک می کند.

در گستره ی وسیعی از خاک ها از نظر بافت می تواند رشد کند اما خاک های غنی از مواد غذایی، بیشترین میزان محصول میوه را تولید می نماید.

به افتاب کامل تا کمی سایه پراکنده در طول رشد نیاز دارد.

میوه دهی این گیاه از فصل بهار شروع شده و تا اوایل تابستان ادامه دارد. در برخی از نواحی، هر درخت ممکن است چندیم محصول در طول سال تولید نماید.


سنگ مصنوعی سمنت پلاست

کاربردها:

از میوه های این گیاه به صورت خام خوری و تازه خوری و یا در تهیه ی انواع مرباها، ژله ها، نوشیدنی ها و کنسروهای میوه استفاده می شود.


تکثیر:

تکثیر درخت یا درختچه ی کیتمبیلا یا انگور فرنگی سیلانی از طریق کشت بذرهای آن صورت می گیرد.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۰۷
نسترن سعادت

انواع درخت میوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی