گل ، گیاهان زینتی ، باغبانی

کرب

جمعه, ۱۵ آبان ۱۳۹۴، ۰۲:۳۴ ب.ظ

کرب با افرای پرچینی درختی است پهن برگ و خزان کننده. این درخت بومی بسیاری از مناطق اروپا،شمال به جنوب اسکاتلند،دانمارک،لهستان،بلاروس و جنوب غربی آسیا از ترکیه به قفقازو شمال آفریقا در کوههای اطلس و شمال آمریکا و استرالیا است.

این درخت درنقاط مختلف جنگلهای شمال ایران وجود دارد و مخصوص ارتفاعات وجنگلهای کوهستانی است ودرارسباران وآستارا، کلاردشت و نور و زرین گل گرگان دیده شده است. پایین ترین نمونه آن دردره زرین گل دراتفاع 1100مترازسطح دریاو بالاترین آن درکندوان در2600 متر ارتفاع دیده شده است.

نامهای محلی کرب:

درنوروکجور(کرب)- زیارات (کرکو)- ارسباران(تلین وآقچه قییم)- دیلمان(چیت)

نام عربی که از کتاب های مختلف بررسی شده ،اسفندان وشجرة العرب وقیقب میباشد. 

پراکندگی این درخت درایران بیشتر در گرگان ، مازندران (شیب شمالی کندوان، دره چالوس، گدوک، کلاردشت، کجور) و گیلان(ایسپیلی) است.

رشد مناسب در خت کرب ذر آفتاب کامل یا سایه جزئی انجام می شود،به همین علت اغلب در لبه جنگل(hedgerows)یافت می شود. رشد طولی آن به ندرت از 15متر فراتر می رود.این گیاه خاک مرطوب و حاصلخیز را ترجیح می دهد.برگ های جوان به رنگ بنفش مایل به قرمزو برگ های بالغ سبز تیره است.رنگ پاییزه برگ ها زرد طلایی یا زرد متمایل به سرخ است. گل درخت کرب به صورت خوشه هایی از گل های زردمتمایل به سبز در فصل بهار است و میوه آن به شکل فندقه بالدار است.

سرعت رشد افرای پرچینی آهسته است.و دارای بافت متوسط است. این درخت در برابر یخبندان،باد،آلودگی هوا،خشکی و خاک فشرده مقاوم است. فرم درخت کرب گرد و متراکم است و شاخه های قابل انعطاف دارد.

پهنک برگهابه طول 15 تا 60 به عرض 25 تا 80 میلیمتر با پهنک 3-5 لوبه،باقاعده ای قلبی، بالوبهای کامل یاگاهی سه لوبکی غالبا درسطح تحتانی کرکدار بخصوص درامتداد رگبرگهای اصلی و کرکدار یا بی کرک و شیرابه دار میباشد.

تاج آن نامنظم و کروی و شاخه های قابل انعطاف ،نرم ومنشعب .پوست آن شیاردار است.

تحمل درخت کرب در مراحل ابتدایی و اولیه رشد نسبت به سایه بسیار بالاست،امانیاز این گیاه به نور در سالهای تولید بذر افزایش می یابد.

چوب درخت کرب سفید رنگ و سخت و قوی است و برای مبلمان، کف پوش، آلات موسیقی استفاده می شود.

این درخت به منظور حفاظت درکنار آلاچیق های پارکها کاربرد دارد.این درخت معمولاً هم به صورت تک درخت و هم انبوه کاشت میشود.

بیماری هایی که امکان دارد به کرب آسیب بزنند عبارتند از:قارچ Didymosporina aceris، کپک Uncinula bicornis، شانکر Nectria galligena،کنه گال شدن برگ،و شته villosus Periphyllus است.

تکثیرآن از طریق بذراست .کرب ازآنجاکه گونه ای مقاوم وسازگار است،دراکثر مناطق وحتی بصورت خودرو یافت میشود.

ویزای استرالیا

موسسه تداوم نسل سپید

اخذ ویزای استرالیا در کوتاهترین زمان ممکن

تداوم نسل سپید با سالها تجربه در زمینه ی مهاجرت از طریق ویزای اسکیل ورکر شما را در پروسه ی مهاجرت یاری می کند. هدف ما رضایت شما متقاضیان عزیز و اخذ ویزا برای شما در کوتاهترین زمان ممکن می باشد . ویزای اسکیل ورکر تمام سعی و تلاش خود را انجام خواهد داد تا موکلین در سریعترین زمان ممکن ویزایشان را دریافت و به هدف خود یعنی مهاجرت به استرالیا برای زندگی بهتر دست یابند . همین حالا می توانید با موسسه تداوم نسل سپبد تماس بگیرید و مشاوره کنید و با خیالی آسوده پرونده ی مها جرتی خود را به ما بسپارید.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی