گل ، گیاهان زینتی ، باغبانی

زنبق

چهارشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۴، ۰۱:۳۶ ب.ظ
زنبق گیاهی از جنس Iris و تیره Iridaceae میباشد. گیاهان این تیره علفی، ریزوم‌دار و یا داراى کورم یا پیاز هستند. برگ‌ها غالباً شمشیری، درون یکدیگر و تا حدى از اواسط تا شده است. گل‌آذین خوشه یا منفرد، گل‌ها دوجنسی، منظم، گاهى نامنظم، گلپوش ۶ عدد و به‌صورت آزاد یا پیوسته و گلبرگ مانند است. هر گل شامل ۳ پرچم، و ۳ برچهٔ پیوسته با تخمدان سه خانه است. خامه‌ها غالباً منقسم، تخمک‌ها به تعداد زیاد و تمکّن محورى است. میوهٔ گیاهان این تیره کپسول است.
این گونه که با نام لاتین graminea، به معنی پوشیده از چمن ، (اشاره به خوشه علف مانند برگ است) نیز شناخته میشود در اروپا ، خاور میانه و شمال آفریقا ، آسیا و سرتاسر آمریکای شمالی یافت میشود.
زنبق به طور متوسط ​​20 تا 50 سانتی متر در ارتفاع رشد میکند. این گیاهان در خوشه تحمل داشتن دو گل با حدود 8 سانتی متر پهنا، با برگ های باریک 5 تا 15 میلی متر عرض و 35-70 سانتی متر طول را دارنداست.دارای گل های معطر و رنگ متفاوت از بنفش تا آبی میباشند. شروع دوره گلدهی آنها از اوایل خرداد است.
این گیاه چند ساله، ریزومهای منشعب مقاوم یا پیازدار را شامل میشود. ساقه بدون انشعاب یا دارای انشعابات کوتاه است. گلها 2 جنسه، بزرگ و زیبا است ولی به دلیل عمر کم زود پژمرده شده و می افتد. تعداد گلبرگها 6 عدد است و اغلب در قسمت پایه به پیوسته هستند. گلبرگهای خارجی حالت برگشته، ولی گلبرگهای داخلی معمولا" ایستاده و در قسمت تحتانی باریک میباشند. کپسولها کشیده تا کروی و چند خانه ای بوده و در هر خانه بذرهای زیادی در دو ردیف دیده میشوند. حدود 150 گونه از این جنس عمدتا" در مناطق معتدله جهان رشد میکند.
بین اقسام زنبق که ریزوم دارد مهم تر از همه که در گل کاری ها می کارند ، 8 قسم ذیل است:
 آلمانی(germanica) – فلورانس(florentina) – ابلق(variegata) – پاکوتاه(pumila) – سوئز(susiana) – کمفر(kaempferi) – سیبری(siberica) – برگ گندمی(graminea)
زنبق معمولاً در خاک‌های خنثی یا قلیایی و سبک و قابل نفوذ رشد می نماید. بهترین خاک برای این گیاه دو قسمت شن و ماسه، یک قسمت خاک باغچه و یک قسمت خاکبرگ می باشد.
زنبق به محیطی با آفتاب کامل و دمای 12 تا 23 درجه سانتیگراد و آبیاری متوسط نیاز دارد.
قدمت استفاده از این گل به هزاران سال پیش باز می‌گردد، تا آنجا که یونانیان باستان، زنبق را در کنار مزار مردگان می‌کاشتند و نقش‌هایی از آن را روی سنگ قبر تازه گذشتگان خود ترسیم می‌کردند. پادشاهان یونانی با اشکالی از گل‌های زیبای زنبق تاج خود را زینت بخشیده و شاخه‌های بریده آن را به یکدیگر هدیه می‌دادند.
زنبق گونه ای است پیازدار است که به روش جنسی (از طریق بذر) و غیر جنسی ( از طریق پیاز) تکثیر پیدا میکند.
تکثیر زنبق معمولاً همچنین با استفاده از ریزوم صورت می‌گیرد.
باربری

شرکت حمل و نقل و باربری بارسلون

خدمتگزاران شما در شرکت بزرگ باربری بارسلون با بهره گیری از سالها تجربه آماده اند تا آنچه را شما از یک جابجایی بی دغدغه انتظار دارید به شما هدیه دهند . شما هموطنان عزیز با تکیه بر رزومه ی قابل اطمینان گروه اجرایی فعال در اتوبار و باربری بارسلون میتوانید به تجربه ی باورنکردنی اسباب کشی منظم و برنامه ریزی شده دست یابید تا بعنوان خاطره ای شیرین در آینده از آن یاد کنید.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی