گل ، گیاهان زینتی ، باغبانی

افسنطین شنی

شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۴۴ ق.ظ
گیاه "افسنطین شنی" یا "افسنطین خاکستری" گیاهی است از خانواده ی گل ستاره ای ها که بومی شرق آسیا (ژاپن، چین، روسیه) می باشد. این گیاه همچنین به صورت خودرو و به عنوان گیاهی زینتی در شمال آمریکا و در زمین های شنی مانند اسکاندیناوی به خوبی پرورش می یابد. افسنطین شنی گیاهی همیشه سبز و چندساله است که می تواند حدود 0.5 تا 0.6 متر طول داشته و سرعت رشد متوسطی داشته باشد. برگ های آن به رنگ سبز کمرنگ با سطحی پوشیده از کرک های انبوه می باشد. گل ها به رنگ زرد بوده که به صورت چندتایی در خوشه های طویل ظاهر می شوند. این گل ها از ماه های جولای تا اواخر آگست تشکیل می شوند. بذرها نیز از آگست تا اکتبر می رسند. گل های این گیاهان هرمافرودیت (دارای اندام های جنسی نر و ماده بر روی یک گل) بوده و گرده افشانی آنها توسط حشرات صورت می گیرد. از این گیاه به عنوان گیاهی پوششی نیز استفاده می شود.

شرایط محیط رشد:
این گیاهان به خوبی در زمین هایی با بافت سبک (شنی) و متوسط (لومی) رشد می کنند. خاک های مرطوب و به خوبی آبیاری شده را ترجیح می دهند. اگرچه این گیاهان خاک های مرطوب را برای رشد ترجیح می دهند اما می توانند نسبت به خشکی خاک نیز متحمل باشند. این گیاهان قادرند در خاک های فقیر از نظر مواد غذایی نیز به خوبی رشد نمایند. پی اچ مناسب خاک برای رشد آنها پی اچ اسیدی، خنثی و یا کمی قلیایی است. افسنطین شنی به مکان هایی با آفتاب کامل نیاز دارد و در مکان های سایه نمی تواند رشد کند. گیاهانی که در زمین های خشک و فقیر رشد می کنند، سخت تر و دارای عطر بیشتری خواهند بود. 

تکثیر:
ازدیاد این گیاهان از طریق کشت بذرهای آنها صورت می گیرد. این بذرها را به صورت سطحی از اواخر زمستان تا اوایل تابستان در گل خانه کشت می کنند. پس از کشت بذرها باید دقت کرد که بستر کشت خشک نشود و همواره مرطوب باقی بماند. این بذرها می توانند در دمای 20 درجه سانتیگراد (68 درجه فارنهایت) به مدت 14 روز جوانه بزنند. پس از اینکه بذرها جوانه زده و نشاها به اندازه کافی بزرگ شدند آنها را به گلدان های جداگانه ای منتقل کرده و تا پایان اولین فصل سرما در گلخانه نگهداری می کنند. سپس آنها را در اواخر بهار یا اوایل تابستان از گلخانه خارج کرده و در زمین اصلی یا فضای باز می کارند. 
یکی دیگر از روش های تکثیر این گیاه، تقسیم بوته های آن در فصل بهار یا پاییز است. روش دیگر برای ازدیاد آنها استفاده از قلمه های ساقه در اواخر بهار می باشد. به منظور تهیه ی قلمه باید شاخه های جوانه را به طول حدود 10 تا 15 سانتیمتر از گیاه مادری جدا کرد و در بستر کشت با خاک سبک و شنی و در سایه در گلخانه یا شاسی سرد، ریشه دار نمود. ریشه دار کردن قلمه های این گیاهان بسیار آسان است. 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۲۸
نسترن سعادت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی